الأربعاء، يوليو 09، 2008

الغراب


بصيت كده لقيت الكل بيتكلم عن العصافير
والبغبغاوات
والكنارى
والحمام واليمام
وده ياحبة قلبى ما حد فكر يجبر خاطره ويكتب
كلمتين ثلاته عنه ويقول هو ايه وتصنيفه والذى منه
طبعآ عارفنى ما ارضى الظلم وعلشان كده جبرت بخاطر الغراب
وحاعمله البوست ده وكمان اسميه بأسمه الغراب
حد عمل لحضرتك بوست وسماه بأسمك؟شفت ازاى؟
(انا الحمد لله واعوذ بالله من كلمة انا (حد)عمل لىّ بوست بأسمى

وكتر الف خيره جبر بخاطرى الهى يجبر بخاطره)
المهم حتقولولى وايه ده(ال....)اللى انتى عامله له كل الهيصة دى
ده حتى مش حلوا وناس كتير تتشائم منه؟
اقولهم غلطانين لانه مش هو اللى خلق نفسه
واللى خلقه اعلم بسر خلقه وله فى كل خلق جمال
ولو كان على الغراب اكيد كان نفسه يبقى احلى من الطاووس
لكن لله الامر من قبل ومن بعد
وسبحان من يُغير ولا يتغير
سبحان الله سبحان الله سبحان الله
واسيبكم مع (حبة) المعلومات دى
*********************************************
. من الويكبيديا العربية
*************************
الغراب ، من الطيور المعروفة في كثير من أصقاع العالم ،

كما تتعدد أنواعه وأشكاله وفصائله ، وإن غلب عليه

اللون الأسود الذي يطلق عليه الغراب النوحي.

يتميز الغراب بهيبة صوته الذي جعل الناس تتشاءم من

رؤيته أو سماع صوته إضافة إلى لونه الأسود.

الأشياء اللامعة والملونة تجذب الغراب كثيراً ،

وليس مستغرباً أن يجد الناس في أعشاش الغربان

قطعا الصابون الملونة والأشياء المذهبة اللامعة.

يعتبر الغراب من الطيور المفيدة صديقة الفلاح ،

إذ أن الغراب يتغذى على الآفات والحشرات

شأنه في ذلك شأن الهدهد وأبو قردان

يتميز الغراب بمستوى ذكاء مرتفع عن غيره من الطيور.
***في القصص الديني
ذكر الغراب في قصة قابيل وهابيل ،
كما ذكر في قصة نوح،
كما وردت في سفر التكوين (8 : 6-8) حيث أرسله نوح
لمّا غرقت الأرض في الطوفان ليأتيه بالخبر فتأخّر.


**في العربية:
تكرر اسم الغراب في التعابير والأمثال العربية من ذلك:

صُرَّ عَلَيْهِ رِجْلُ غُرَابٍ: أي ضاق عليه الأمر أو المعاش ؛
طَارَ غُرَابُهُ: أي شاب رأسه ؛
غُرَابٌ أَبْقَعُ، أي خبيث ؛
لاَ يَطِيرُ غُرَابُهَا (ويقال على الأرض الخصبة الكثيرة الثمار؛
وَجَدَ تَمْرَةَ الغُرَابِ: أي وجد ما أرضاه...

*******************
التصنيف العلمى

مملكة: الحيوانية
الشعبة: حبليات
الصف: طيور
الرتبة: Passeriformes
الفصيلة: Corvidae
الجنس: Corvus
Linnaeus, 1758
**************************
وهناك من قال فيه شعرآ

قال جميل بن معمر:
ألا يا غراب البين فيم تصيح
فصوتك مشني إلي قبيح
وكل غداة لا أبا لك تنتحي
إلي فتلقاني وأنت مشيح
تحدثني أن لست لاقي نعمة
بعدت ولا أمسى لديك نصيح
فإن لم تهجني ذات يوم فإنه
سيكفيك ورقاء السراة صدوح

وقال عروة بن حزام:

ألا يا غرابي دمنة الدار بينا
أبالصرم من عفراء تنتحبان؟
فإن كان حقا ما تقولان فانهضا
بلحمي إلى وكريكما فكلاني؟

وقال ثوابة الأسدي:

ألا يا غرابي بين ظمياء طالما
تعرضتما لي تنزعان شجاكما
فيا لكما من طائرين شجيتما
بشحط النوى حتى يطول جواكما

وقال قيس بن ذريح:

ألا يا غراب البين لونك شاحب
وأنت بلوعات الفراق جدير
فإن كان حقا ما تقول فأصبحت
همومك شتى بثهن كثير
ودرت بأعداء حبيبك فيهم
كما قد تراني بالعدو أدور
منقول)

*******

وهناك من كتب فيه قصة

***********************
كل هذا لا يُنسينا ولا يثنيننا عن تذكر قول رسول الله صلى الله عليه وسلم

(روى الإمام البخاري بسنده عن عائشة ـ رضي الله عنها ـ عن النبي

ـ صلى الله عليه وسلم ـ قال

: (خمس فواسق يُقْتَلن في الحرم: الفأرة والعقرب والحديّا والغرابُ والكلبُ العقور)
وروى الإمام مسلم بسنده عن عبدالله بن عمر ـ رضي الله عنهما

ـ أن رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم

ـ قال: (خمسٌ من الدوابِّ من قَتلهنَّ وهو مُحرِم فلا جناح عليه:

العقربُ والفأرة والكلبُ العقور والغراب والحِدأة)

وفي رواية لمسلم أيضاً عن عائشة ـ رضي الله عنها ـ

قالت: قال رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم:

(خمسٌ من الدواب كلها فواسِقُ. تقتل في الحرم:

الغراب، والحدأة، والكلب العقور، والعقرب، والفأرة)

وكذا رواه الإمام أحمد وأورد ابن حجر العسقلاني

في فتح الباري رواية فيها تحديد لشكل الغراب عن عائشة

، عن النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ أنه قال:

(خمس فواسق يُقتلن في الحلِّ والحَرَمِ: الحيَّة،

والغرابُ الأبْقعُ، والفأرةُ والكَلبُ العَقور والحَدَأة)
**************************
وليس لنا قبل وبعد قول رسول الله صلى الله عليه وسلم قول .
********************


عارفينى ما اقدرش لازم

الورد.............

نهارنا ابيض.

هناك 14 تعليقًا:

someone يقول...

حتى ده ما سيبتوهوش..........
انتى عجيبة!!!!!!!!
سلام

محمد يقول...

يااحلي تحية واحلي وردة لاطيب دوكتورة

والله حضرتك ذهلتيني ,,, بندردش في كل حاجة ومش مخلية نفسنا في اي حاجة خالص

يارب دايما كده نشيطة و مش كسولة ابدا

تحياتي وسلاماتي واحتراماتي للدكتورة نوراهاتي

bar2ash يقول...

ازيييييييييييك يا جميييييل

وحششششششششششتيني اوييييييييي

اقولك علي حاجه بجد
انا بحسد الغراب
ايوه بحسده وبقوله كمان يا بخنك ومين قدك

عارفه ليه
لان القمر ( اللي هو انتي طبعا ) اهتم بيه واخد من وقتك كل ده

يبقي يستاهل يتحسد ولا لا

وارجع واقوله يابختك

برقش الجن

أسير حبيبتي يقول...

السلام عليكم

بيعجبني فيكي جدا حبك للتنوع و الاختلاف
فكل مرة تأتي بموضوع مختلف تماما عن سابقه
و اللي عاجبني اكثر
تدعيمك لكلامك و ربطه بمواقع اخرى
و اللي عاجبني اكثر و اكثر
ان موضوعاتك برغم اختلافها التام
إلا انها كلها وافيه و جميله

تحياتي لمجهودك الدائم
عدنان

مدحت محمد يقول...

الغراب الىل انتى عاملة عليه بحث ده بطح زميلى

وقعدت فترة بخاف منههههههه


حلو التعريف بالغراب

ياريت المرة الجاية تعرفينا بالفرخة بقى

هههههههههههه

بهزر طبعا

تحياتى ليكى اقوم انام بقى سلام

وفاء بركات يقول...

السلام عليكم
نسيتي عزيز عثمان لما غني وقال الغراب ياواقعه سوده جوزوه احلي يامامه ...
طبعا بعد قول المصطفي عليه أفضل الصلاة والسلام مفيش قول ..
شوفي ياأختي ياحبيبتي انا ببعت عن طريقك سلام للدكتور وائل علشان انا مش عارفه اكتب له تعليق عند زيارة مدونته الماوس لايستجيب وهذه المشكله عندي في مدونتي انا عارفه انك عندك حساسيه من مشاكل الكيموووو
لكن انا طمعانه في كرم اخلاقك واحب اطمأن علي الدكتور وائل واخباره
تحياتي

norahaty يقول...

السلام عليكم ورحمة الله
someone
سلام!!!!!!!!!

norahaty يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محمد
ياشمنديا الكبير
وما كبير الا ربنا
سبحانه وتعالى
دايمآ كده جابر بخاطرى
ورافع من روحى المعدنية
(انا كسولةبرضه فى حاجات
تانية,بس ربنا امر بالستر)
دعواتى وسلامات وتمنياتى لك
بالنجاح للكل وللجميع

الفارس الملثم يقول...

يتميز الغراب بمستوى ذكاء مرتفع عن غيره من الطيور.

تلاقي بقي الطيور التانيه عشان كده هي اللي بتشنع عليه ومبوظه سمعته ممممم

بس بجد موضوع جميل اوي وقيم يا دكتوره

تسلم ايدك

بس برده بوست واضح النهارده بس , ده كسل يعني ولا عشان تبعدي العين شويه ممممممممممم

سلامممممممممم

norahaty يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
bar2ash
صباح الخير يافندم
(علشان احنا بقينا بكرة)
(انا بحسد الغراب!!!!!!)
كده ياصيدلى المنصورة.... لألألأ
المنصورة ايه؟الدقهلية الكبير
(وما كبير الا الله)
صدقت المثل القائل
حسدوا الغراب على سواد ريشه
ياعنى يازميلى لا تحسدوه على شىء
ولو انى انا بحسده على نعمة لن تتوفر فىّ ابدآ.....................
الطيران الطيران الطيران الطيران
نهارك ابيض ومتشكريين للكلام الحلو ده
وبلاش الجن دى الهى لا يسيئك(مش ناقصة)
متشكرررررررررررررررررررررررررررين
ياصيدلى ونبارك لك بالنجاح قريبآ ان شاء الله

norahaty يقول...

السلام عليكم ورحة الله وبركاته
اسير حبيبته
حرر الله اسرانا جميعآ
شكرآ للكلام الطيب ده
وانا يعجبنى فيك شعرك
والمعانى الجميلة التى به
والصور والتشبيهات الحلوة
والاوزان والقوافى (والبحور) طبعآ
وكلامك فى ذكرى والدك
اصدق مثال على وفائك وإخلاصك
تشكراتى لكلامك ياعدنان.

norahaty يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مدحت محمد
ودى جنحة ولا جناية
ياحضرة الافاكاتو الكبير
ومين شهودك
وفين الادلة
واين عريضة الدعوى
ومتى ستقام المحاكمة
(عايزين نتفرج...)
و
(ياريت المرة الجاية
تعرفينا بالفرخة بقى)
حاضر يافندم
طلباتك اوامر
بس انهى فيهم
الصاحية ولاالمشوية؟؟
وتشكراتى

norahaty يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أ.وفاء
الحقيقة لم اتذكره الا بعد ان وضعت كلام رسول الله صلى الله عليه وسلم فلت ان هذا
ما ارد الله واهو برضه ربنا رزقهم(الغراب يعنى وكمان عزيز عثمان)اللى يفتكرهم اللى هو حضرتك.
و من عينى حاضر ابلغ سلام وتحية حضرتك للدكتور وائل باشا اول ما اعثر عليه
(بس بلاش سيرة بوظان الكومبو دى ربنا يخليكِ يارب)
سلامى وتحياتى واحتراماتى وتشكراتى .

norahaty يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محمد الفارس الملثم
عارف اهو الغراب ده من ضحايا حكمنا الانسانى على الشىء بشكله...ازاى؟ الناس كرهته لاجل لونه مثلآ او تواجده
فى اماكن معينه او صوته....هو اختار؟؟
طبعآ لألألألألألألأ
بس اهو زى ما قلت لك احكامنا المسبقة على الاشياء بمجرد الشكل الخارجى.
و(, ده كسل يعني ولا عشان تبعدي العين شويه ممممممممممم)
كل كل كل كل كل كل الاسباب اللى انت قلتها دى(لاجل ماتبطل حسد فىّ)
نهارك ابيض ياصاحبى