الاثنين، مايو 12، 2008

حديث شريف....الارواح.



قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:


" الأرواح جنود مجندة فما تعارف منها ائتلف وما تناكر(وفى بعض الروايات تنافر) منها اختلف."


حديث صحيح كما في الصحيحين وغيرهما.


ودليل صحة ذلك في حياة الناس العادية أن الإنسان ربما يطمئن أو يرتاح لشخص وهو لا يعرفه أصلاً، وربما يكون غريباً عنه وليس من أهل بلده ولا يتكلم لغته... ويكون بجانبه ومن أقاربه وبني وطنه وقومه من لا يرتاح له ولا يطمئن إليه.

وقد قال بعض أهل العلم إن سبب ذلك هو ما جرى من التعارف بين الأرواح في عالم الذر عندما خلق الله تعالى آدم فمسح على ظهره فأخرج منه نسمات بنيه وقال لهم: ألست بربكم؟ قالوا: بلى... فما تعارف من الأرواح في تلك الفترة ائتلف، وما تناكر منها اختلف

.والقصص في ذلك كثيرة تحدث عنها السلف رضوان الله عليهم، وشاهدها الناس في واقع حياتهم، ولا مانع أن يدخل في ذلك حديث النفس من شخصين ويفكر كل منها في الآخر أو يتصل به أو يزوره، ففي مجمع الزوائد: أن امرأة كانت بمكة مزاحة فجاءت إلى المدينة فنزلت على امرأة شبها لها فبلغ ذلك عائشة رضي الله عنها فقالت: صدق حبي صلى الله عليه وسلم: الأرواح جنود مجندة ما تعارف منها ائتلف... الحديث
.

هناك 8 تعليقات:

nonoymm يقول...

صلى الله عليه وسلم
الحديث ينطبق على حالتي مع حضرتك فيعلم الله اني احبك فيالله وارتاح اليكي كثيرا
ربنا يديم المعروف ما بينا يارب
تحياتي وتقديري

norahaty يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاة
nonoymm**
احبك الله الذى احببتى فيه,وادام علينا نعمه ظاهرة وباطنة ورزقنا الرضا والشكر على عطاياه
( ياالله كم كنت فى حاجة الى مثل هذه الرسالة الان والان بالذات لتخبرنى ان هناك من يكن لىّ شعورآ مثل هذا فى الله ولله)
جزاك الله كل الخير .

ghoneem يقول...

اهلاً بحضرتك

يافندم هدي شوية انا بيفوتني بوستس كتييييير أوي بجد وحضرتك ماشاء الله ماشاء الله متجددة دايماً بالمواضيع

ربنا يديم عليكي نعمه

انا بحس بالموضوع جداً بقابل ناس فعلاً بحبهم من أول لقاء وكأننا التقينا من قبل وممكن كمان أحس اني قابلتهم وفي المكان نفسه كمان بنفس تفاصيل اللقاء

صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم

انا هاجي بكرة أشوف فاتني كام بوست

أشكر ليكي حضورك وتعليقك المتألق دائماً

تحياتي

بالتوفيق............

أنا من كنت محتاجاً يقول...

صدق رسول الله

الحديث دايماً بفتكره كل لما تعدي شهور من عمري وأتعرف على ناس جديدة

تحياتي

الفارس الملثم يقول...

فعلا يا دكتوره , الارواح جند من جنود الله قد تتالف وقد تتنافر , فقد نشعر بانجذاب لشخص نقابله لاول مره او العكس دون سبب منطقي

تحياتي وتقديري
محمد

norahaty يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ghoneem
اهلا بحضرتك انت يا غنيم
ايه الحكاية؟
انت ما تسمع بالمثل اللى بيقول ما يحسد المال الا اصحابه
طب انت واحد فنان وشاعر وما بتكتب الا لما يجى الوحى والالهام وكما يقولون والعياذ بالله(شيطان الشعر)هو صحيح بيجى؟؟
المهم شد حيلك انت وما تخللى حاجه تفوتك واقرأ براحتك خالص وزى ما قلت احنا ماعايزين كلمات او تعليقات كبيرة كفاية انشالله سطر نعرف انك حضرتك حضرت, واذا كان البوست مفيد ولالأ ,واذا كنت بتوافق على الكلام اللى فيه ولا لأ!!صعبه دى؟؟
واذا كان على تعارف الارواح فى دنيا الله
فهذا بحر واسع لا يعلمه الا الله وزى ما بتقول انت احساس غريب ساعات يجى لك وانت بتقابل اشخاص او احداث لاول مرة بتحس كأنك مريت بنفس الكلام والاحداث قبل كده...سبحان الله.
وادينى منتظرة من بدرى اهوه وماجتش انت!!!
وتسلم للحضور ودايمآ منورنا يارب
وما تكسل مثل ما قلت لك
كفاية علينا سطر تقول رأيك.
norahaty

norahaty يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا من كنت محتاجآ **
واغناك الله من فضله
هذا يادكتور حديث رسول الله
الذى قال عنه الله (وما ينطق عن الهوى)
يعنى لازم لازم لازم يكون كلامه كله صح
وبرضه لازم وضرورى تجد لكلامه تطبيقآ فى حياتك العمليه اللى انت بتحسه لما (تعدي شهور من عمري وأتعرف على ناس جديدة).
وتقبل تحياتى وتمنياتى بالنجاح ان شاء الله(وطمنا عملت ايه فى الامتحان اول بأول)
وتحياتى وامتنانى للحضور والتعليق.

norahaty يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محمد***
الفارس الملثم
زى ما قلت "لمن كان محتاحآ" ده حديث رسول الله يعنى لازم يكون صح واعتقد انت ممكن تكون اكتر واحد بتحس بده
ليه؟
لان بسم الله ماشاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله سبحانة وتعالى
ولا حسد والله.......اقول
بيجيلك تعليقات كتييييييييييييييييراللهم لا حسد تانى اهوه فيه تعليق يكون لطيف وتنجذب له على طول
وممكن تجد تعليق (تقيل زى صحبه او صاحبته) وتنفر منه على طول (بس مضطر ترد عليه ...مش كده؟؟
ياترى احنا تعاليقنا (نعم تعاليقنا مثل انوار الافراح وكده) من اى نوع يا محمد؟
...... انا عارفه كلك ذوق والله.
وتقبل تحياتى يامحمد.
norahaty