الاثنين، يناير 25، 2010

.............سقراط يقول

ســــــــــــــــــــــــــى ســــــــــــــــقــــــــراط
اللى عاش بجسمه من سنة399قبل الميلاد
الى469 قبل الميلاد برضه
يعنى مات جسماً فقط
وهو عنده
أمممممم
أحسبوها انتواأنا مش فاضية
لكن أفكاره وكلامه
لسه عايشين
لحد يومنا ده
بدليل
التدوينة
دى!
المهم
في مرة من ذات المررايررر
سقراط
قابل واحد
يعرفه جرى عليه فوريرة
وقال له
والشر بيطق من عينيه
والانشكاح باين عليه
"يااااااااااااااااااسقرط

ياااااااااااااااااسقرووطة
يااااااااااااسقرايطوووا
عرفت الواد سفاسيفوا بيقول عليك ايه؟
رد
سقراط
وقاله
استنى

عندك
ياأخويا
أوعــــــــــــــــــــى
فاهم يعنى أيه أوعى

تنطق بكلمة
من قبل لمّا
أشرب النسكافية بتاعى
وأعدل مزاجى
وبعدين
أستمحنك ووأستخبرك
والعبيكك
ويمكن أطلع عينك كمان
عندى لك
استمحان صغيروووللفلاحيس
اللى زييييك
اسمه
امتحان الصفّيات الثلاثة
أو الفلاتر الثرى
من قبل ما تقولى على تلموووذى حاجة
أو الاصح تخبصلى عنه
خلينا ناخد نفسنا
ونفكربالعقل
ونوزن
ونغربل
ونصفى
ونفلتر
أللى كنت ناوى تقوله لى
ياخبيث.
المصفى الاولانية
او خلينا نتكلم
بالنحوى
الفلتر الاولانى
هو
الصدق
هل أنت مستأكد
أن اللى حتقوله لىّ صح؟
"رد الرجل
ايه!
في الحقيقةأنا سمعته
ها عال عال قال سقراط
كويس أوى
إذا أنت مش متأكد ولا متوكد
أن اللى حتقوله لى صح؟.
نجرب الصفاية التانية او بالنحوى برضه اهوه الفلتر الثاني
فلتر
الطيبة
هل اللى حتقوله عن تلميذي خبر حلو؟
رد الرجل :لابصراحةالعكس
قال سقراط:
عال عااااااال عااااال
ياااااااااااعبد العااااااااااال
إذاً حتقولى حاجة
ووووووحشة وسمجة وأوووفنسف
عن تلمووووذى
على الرغم من أنك غير مستأنكد من أنه صح؟
بدأ الرجل الخبّاص يحس بالإحراج والكسوف
وعرقه بقى يعبّوه فى جراكن.
سقراط
كمل كلامه وقال:
مالك كده بقيت مش على
بعضك ماتخااااااافش اوى كده
لسه عندك فرصة تنجح
لان لسه الصفاية التالتة
والتالتة تابتة
او الفلتر الثالث :
فلتر
الفائدة
هل اللى حتقوله
لىّ عن
تلموذى حينفعنى؟
رد الرجل وهو
مكسوف وخجلان
وزعلان كمان
:في الحقيقة لا
كمل سقراط
كلامه
إذا كنت
حتقولى شىء
مــش صحيح
ولا جميل
ولا له فائدة
بتقوله ليه من الأصل؟
"فأنكتم الراجل كتمة الكحك
بتاع جيراناالسنة اللى فاتت
وللسبب ده كان
سقراط
ومازال
يضرب به الامثال
فى الحكمة
والعقل
يااااااااااااااااااااااااااريت
ياااااااااااااااااااااريت
يااااااااااااريت
كلنا نفتكر
الحكاية
دى
قبل ما ننشر اى خبر
او قبل ما نبلغ اى حد تانى بكلام قاله عنه
حدأو(سبت مش مشكلة)أولانى
وأتفضلوا اشربوا معايا
الشاى
كله أهوه مستحضر على الصينية

هناك 80 تعليقًا:

norahaty يقول...

سبحـان الله







والحمــــد لله







ولاآلـه الأ الله








والله أكـــــــــــبر









ولا حـول ولا قـوة الأ بالله

norahaty يقول...

ايه دا!
هو أجازة
فى المدونات
النهـاردة ولا
ايه:المدونـين فين!:)

karim يقول...

ياعينى على الدلع و الروقان و اكلام الموزون, بس دة كان زمان ايام الروقان والدنيا الفاضية والناس الصح اللى بتعمل اللى ينغعها وبس, مش دلوقتى كل واحد ماسك محطة فضائية و مايك و بيقول اللى عايزة ويصدعنا ويضحك علينا وفى الاخر يعتذروا بعد ما الدنيا تولع يافرحتىىىى, ماكان من الاول, فعلا السكوت من ذهب, بس لو مولعهاش غيرة هايعمل وهو اللى يظهر فى الصورة, اصل احنا عندنا بنقيس مين الللى كان الاول مش ميين اللى صح و صادق, موازيين مقلوبة, تحياتى

م/محمود فوزى يقول...

السلام عليكم
موجود اهه
ازيك يادكتوره
بغض النظر عن سقراط ده

فيه حديث للرسول صلى الله عليه وسلم رواه الترمزي
قيل يا رسول الله ما ‏ ‏الغيبة ‏ ‏قال ‏ ‏ذكرك أخاك بما يكره قال أرأيت إن كان فيه ما أقول قال إن كان فيه ما تقول فقد ‏ ‏اغتبته ‏ ‏وإن لم يكن فيه ما تقول فقد ‏ ‏بهته ‏
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

فيه ناس اصلا مزاجها انها تجيب سيره الناس
وكله بالباطل
تلاقى اصل الموضوع صغير ويكبروه ويزودوا عليه
شغل فضا

ولو حصل العكس ولقى حد بيتكلم عليه هايزعل
طيب ليه باه يتكلم عن الناس

ده غير باه ضرب الاسافين فى الشغل
حاجه تقرف

ربنا يهدي
ربنا يكرمك ويسعدك

لولا وزهراء يقول...

صباح الفل والنور على احلى دكتوره نورا فى الدنيا كلها

النهارده اجازه بقى وانتى عارفه انا ليومين دول امتحانات والمدونين بيذاكروا ربنا ينجحهم
انا فرحانه لانى الكومنت رقم 5 لانى باحب الرقم ده علشان الحسد
البوست اكتر من رائع بجد تسلم الايادى بس ياترى يا هل ترى مين اللى بيطبق الكلام ده على نفسه
سقراط ده كان سابق عصره بجد وكلامه ينفعنا دلوقتى اكتر من ذى قبل
انتى عارف يا نورا لما حد يسمع كلامه اتقال على تانى طبعا يتبرع انه ينقله وكامن يزود عليه شوية تحابيش من عنده يعنى مش يكتفى بنقل الكلام وبس
ربنا يعفو عنا
فى دعاء حلو اوى على طوووووووو ل اقول
اللهم لا تؤخذانى بما يقولون ومره حد سالنى اشمعنى ده يعنى قولت علشان لو كنت قاعده مع ناس وبيتكلموا على بعض ومش عارف اقوم يبقى ربنا يغفر لى الكلام اللى باسمعه
ربنا يكرمك ويفرح قلبك ويسعد ايامك تقبلى ارق اميناتى لكى بالسعاده
لولا تبغلك سلامها ودعواتها لكى


زهراء

خواطر شابة يقول...

انا اؤمن ايضا بالحكمة القائلة "من نقل لك نقل عنك" وبالتالي اول من يسقط من نظري هو من نقل لي قبل من نقل لي عنه خصوصا لو كان كل ما نقل تفاهات وكلام عيال
المقياس الذي ارساه سقراط في المثال الذي اوردتيه دليل على حكمته وبعد نظره وانه فعلا يستحق وعن جدارة لقب الحكيم
شايي سكر مظبوط لو سمحت
تحياتي لك

romansy يقول...

سقراط كان رايق جوى جوى جاعد يوزن الامور ويصفيها علشان كان عنده وجت كبير انما دلوجيتى مبجاش عنينا وجت كل بيخبت فى كله

romansy يقول...

بس لو قرينا فى السنه وقرانا الكريم
هنلاقى ان اللى بيقول عليه سقراط موجود فى القران
ولا ايه

donya يقول...

صباح الخير

كلام جميل كلام معقول
يدخل العقول قبل القلوب

هههههههه

ممكن ماج نيسكافيه بدل الشاي

هههههههههههه

تحياتي

حفيدة عرابى يقول...

ايه الاسلوب الفلسفى اليونانى السقراطى ده:)
لا كلام جميل بجد
لاننا ساعة الخبر بناخده على اعصابنا
اوى
ومش بنعرف نفكر
ونزعل
وبعدين
نزعل
لكن بعد الاستمحان ده
متهيألى هنبطل العادةالذميمة دى

قبلاوى يقول...

السلام عليكم

ازيك يا دكتوره

سقراط ده كان فاضى باين .. الوقت اللى شرحله فيه انه المفروض ميحكيلوش .. كان سمعه فيه وخلص

بس لازال كلامه صح ..


مفيش فطار قبل الشاى ؟

Tamer Nabil يقول...

كلامك سليم وكلام سقراط رائع

الانسان لازم يتاكد من اى خبر او معلومة تصل لية

بوست مميز

ربنا يوفقك ويكرمك

مع خالص تحياتى

نور الدين يقول...

ممتاز يانور
موضوع فى الصميم
وحقا كما قال النبى صلى الله عليه وسلم
(فليقل أحدكم خيراً أو ليصمت )
تحياتى

شوكولاتة يقول...

ياباشا احنا هنا اهون انت تؤمر ياجميل

عارفة لو كل واحد عمل كده هنبقى عايشين في اليوتوبيا وهو ده حلم الانسان المستحيل

تسلم إيدك بوست تحفة

وحشتيني قوووووووووووي

الشاعر الفنان أحمد فتحى فؤاد يقول...

سقراط ده كان دماغ
و كفاية غنه صاحب مقولة ( تزوج فإما تصبح سعيدا أو تصبح فيلسوفا )
هاهاهااها
أى حد يقولك على الناس أكيد هيقول عليكى للناس

تسلم ايدك

القدر و انا يقول...

يا سلام على سقراط وحكمه
فعلا يا ريت نتعلم ونستفيد
ودى احلى حكمه
ياريت نتاكد من صدق ما نقول
وهل هو حميل طيب ليه فايدة ؟؟؟؟
مش رغى عمال على بطال
شكرا على بوستك المفيييييييييييييد

الفقيرة إلى الله أم البنات يقول...

تعرفى انك ولا ازكيك على الله مميزة جدا"
نفس البوست ده حد تانى هيكتب متنقلش الكلام متفتنش
بلاش تمشى بين الناس بالفساد

هى ده الطريقه المفورضه فى الاصلاح
بشكل غير مباشر وغير خطابى
وبرضه فيه نوع من المرح

وعايزة نسكافيه وشيلى الشاى
مش بشرب شاى إلا بعد الفسيخ والرنجه

شمس النهار يقول...

آه يادكتورة
والف آه

هو مودني الناس في داهية غير
خالتي بامبة اللي متقمصاهم دي

بوست جميل جدا جدا

في الجون

وشكرا علي الشاي

سلامي

أحــوال الهـوي يقول...

يا رواقانك يا دكتووورة

؟؟؟

أحــوال الهـوي يقول...

ايه الحكمة و الاسقاط الجميل ده

فعلا متييير وقعت في مطبات ايميلات ثبت خطاها بعد كده

شكرا علي التذكرة

تحياتي

الازهرى يقول...

بخخخخخخخخخخخخ

بس انا ش باشرب الشاى
ممكن ينسون؟

كان سقراط ولا زال منارة للحكمة عبر العصور
ومحاكمته من الاشياء التى اقرأها دوريا فهى متعة للعقل لا تنتهى

تحياتى دوما

كلمات من نور يقول...

خليها قهوة سادة وشوكولاته و أنا أجاوب

المدونيين اهما بس بيتفرجوا عالمباراة ...

المهم أعرف فرعوني مصري قديم من الآف السنين أكيد هو مخترع الأمثال اللي بنسمعها حتى يومنا هذه ...المثل بيقول : ما شتمك إلا من بلغك .يعني أكيد أكيد نيته فيها حاجه....ربي يجعلناصالحين ويبعدنا عن كل فتن و إفك ...جميله رؤيتك للموقف يا نورهاتي ...يا ترى أخبار السرير إيه؟

موناليزا يقول...

تسلمى ياجميلة على الموضوع
ودى تعتبر رسالة برضه مش للى بينقل الكلام وبس لأ دى رسالة كمان للى بيحب يسمع ويتجسس ويتصيد الاخطاء لمن حوله

ENG./ELSAYED,PMP يقول...

شوفى
على فكرة العبد لله بيحب الطريقة دى فى التفكير أوى
وخصوصاً وضع الألفاظ موضعها الصحيح
لأن مفيش مترادفات ف الدنيا
وأكيد أللح غير أصر
لأن أللح يلح إلحاحاً بينما أصر يصر إلحاحاً بردوا

لأ ... بجد شوية بقى


ربنا سبحانه وتعالى بيقول:
" ما يلفظ من قولٍ إلا لديه رقيب عتيد "
" إن السمع والبصر والفؤاد كل أولئك كان عنه مسئولاً "
" ويوم القيامة ترى الذين كذبوا على الله وجوههم مسودة "


والرسول عليه الصلاة والسلام قال :
" لا يخبرنى أحدكم عن أصحابى شيئاً فأنى أحب أن أخرج إليكم سليم الصدر " أو كما قال

كذلك :
أعتقد أن سيدنا عمر بن الخطاب كان يقول
للمتخاصمين لديه :

ربما يكون أحدكم ألحن فى القول من صاحبه فأحكم له ... فليعلم أننى أقطع له قطعة من نار


كذلك أذكر هنا من سورة " ص " :

" وأذكر نبأ الخصم إذ تسورو المحراب ، إذ دخلوا على داود ففزع منهم ..." الآية

وكان سيدنا داود يحكم بين الناس يوم ، ويتعبد لله يوم ... إذ تحاكم إليه ملكان فى صورة رجلان ... فحكم لأحدهم دون أن يسمع للأخر ... فختفى الملكان ... وفهم سيدنا داود الأبتلاء

" وظن داود أنما فتناه فأستغفر ربه وخر راكعاً وأناب "

طولت أووووى
لاء ... بجد ... أنا أخنق ... سورى

سيد

عمرو جويلى يقول...

د/ نور
السلام عليكم
إسقاط رائع لحالة نعانى منها
جميعاً وكلمات سقرات موجود
فى القرأن والسنة النبوية الشريفة
خالص تقديرى

well يقول...

نورهاتى ..

فلتقل خير او لتصمت ..
الصدق,الطيبة ,والفائدة
لو جربناهم على شعب مصر ..الشعب مش هيتكلم خالص والجرايد هتقفل والبرامج التلفزيونية هتقفل والحكومة هتشطب بدرى والبلد حالها هيقف ...وشركات المحمول هتضرب يااااااا...بس حالنا هتعدل ان شاء الله
تحياتى وشكرا على الشاى

norahaty يقول...

Karim
شوفتنى وانا رايقة:)
أجنن مش كدهـ؟:)طيب ما
هو دهـ دورنا ياكريم:
ما نسمعهمش بسيطة
مش كدهـ ولو مش
حنسمع حاجة خالص
يبقى أحسن وشوية شوية
يحسنوا المعروض من البرامج.

norahaty يقول...

م/محمود فوزى
وعليكم السلام ورحمة
الله تعالى وبركاته
دايما يارب حسك
للدنيا.ومن أحسن
من رسول لأتباع نهجه
وسلوكه وسنته صلى الله
عليه وسلم.نورتنى باشمهندس

norahaty يقول...

لولا وزهــراء
صباح الخير كله عليكم
ولكم يارب.المتبرعون بنقل
الكلام دول منهم لله لأن من نقل
اليك نقل عنك .جزاكِ الله خيراً على الدعاء يازهراء وتحيتى للولا ودعواتى.

norahaty يقول...

خــواطر شابة
وشاى مضبوط بالنعناع
لك اهوه مستحضر اتفضلى:)
كلامك مضبوط والماشين بين الناس
بالنقل للكلام ربنا سبحانه وتعالى
حيحاسبهم يوم القيامة حساباً عسيراً.

norahaty يقول...

romansy
الدنيا كانت لسه
بخيرها يارومنسى مفيش
السربعة اللى أحنا فيها:)

norahaty يقول...

romansy
مضبوط وكلام قرآننا
وسنة رسولنا فيهم
الخير كـله.

norahaty يقول...

donya
الله!شعر جميل:)
لأ معلش لأمـا شاى
لأما بلاش:)اجيب
نسكافية منين
دلوقتى؟:)

norahaty يقول...

حفيدة عرابى
سقراط ياحضرة المدرسة
مش آى أى دا سقراط:)
لو نمسك لسانا سـاعة
الغضب ياسلام ياريت!

norahaty يقول...

قبلاوى
وعليكم السلام ورحمة
الله تعالى وبركــاته
المهم أن الكلام مضبوط
صح؟:)ومعلش المرة دى
شاى بس تفرج قريباً:)

norahaty يقول...

Tamer Nabil
الله يخليك متشكرة
لكلماتك ولدعواتك.

norahaty يقول...

نـور الدين
وكلام رسولنا ما فى
أحسن ولا أجمل منه.

norahaty يقول...

شوكولاتة حبيبتى
فينك من زمان منورنى
دايما يارب وخلينا ندعو
ربنا يهدينا ويقوينا نمسك
لساننا عن القول اللى ما فيه
فايدة.

norahaty يقول...

الشاعر الفنـان
أحمد فؤاد فتحى
مضبوط من نقل
اليك نقل عنك
وبالتالى مانسمعش له
ولا نريحه ونرد عليه
خااااااااااالص:)

norahaty يقول...

القـدر وأنــا
ناس كانت الدنيا
رايقة عندهم وهم
رايقيييييييين
كمان :)

norahaty يقول...

الفقــيرة الى الله
أم البنــات
الله يحفظك ويخليك
ويشرح قلبك كمـان
ويبقى لك واحد نسكافية
عندى :المرة الجاية أجيب
إن شاء الله تعالى.

norahaty يقول...

شموســــة
الـبرنسيسة
خالتى بامبة:)شغالة
لهلوبة فى الشر بعيد عنك.

norahaty يقول...

أحـوال الهوى
والهوى أحـوال
حمدلله على السلامة
ياصيدلى أبو باسم:)

norahaty يقول...

أحـوال الهوى
الشكر لله سبحانه
وتعالى وندعوهـ
ليذكرنا دائماً
بما ينفعنا وينفع
بلدنا وديننا.

norahaty يقول...

الأزهــرى
يبقى لك واحد ينسون
باذن الله مفيش غير شاى:)
سقراط كان سابق عصرهـ
وعلشان لسه اسمه وكلامه
باقى معانا ومن حاكموهـ
لا أحد يذكرهم.

norahaty يقول...

كلمـات من نور
معلش خليها انتِ شاى
المرة دى(معنديش غيره:)
أمثالنا الشعبية مصدر لا
ينتهى للحكم.السرير لسه
ما جاش وقدمت طلب رااااابع:(

norahaty يقول...

موناليزا
وتسلملى يارب
من كل شر كلامك
واستنتاجك مضبوطين
ربنا يزيدك علم وفهم
كمان وكمااااااااااان.

norahaty يقول...

ENG.-ELSAYED,PMP
ايوة شايفة اهووووة:)
الحمد لله أن الطريقة عجبتك
ويارب كل كلامى يعجبك .
ومن بعد قول الله سبحانه
وتعالى وقول رسولنا الكريم
مفيش بعدهم قول الأجزاك الله
خيراً على المرور والتعليق الكريم.

norahaty يقول...

عمرو جويلى
فعلاً القران الكريم
وسنّة المصطفى عليه
أفضل السلاة والسلام
فيهما من الخير ما
يكفى ويزيد

norahaty يقول...

well
قول يارب ياويل
حالنا يتعدل
وكلامنا يكون
فى المفيد.يارب.

حصان المرجيحة يقول...

انا مش مقتنع بسقراط اصلا
حتي ما يسمي بالفلسفة الاسلامية انا مش بأيدها
اعذريني
شكرراااااااااا

Heba Faruq يقول...

قصة جميلة واسلوبك اكثر من جميل وحقيقي الاستاذ سقراط لم يفعل اكثر مما امرنا به الله سبحانه وتعالى في قوله "يا أيها الذين آمنوا إن جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا أن تصيبوا قوماً بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين"

وزمان كان أهل البلد البسطاء يقولون في حكمة وتلخيص للمسألة كله :"ما شتمك إلا اللي بلغك"
وربنا يكفينا شر المشاءين بنميم فهم فعلا من أشر الناس

مع تحياتي

norahaty يقول...

حصان المرجيحة
الشكر لله اولاًوأخيراً
ثم لك ولكن لم توضح لنا
لماذا انت غير مقتنع؟

norahaty يقول...

Heba Faruq
انت الجميلة وكلامك
هو الأجمل.وفعلاً زى ما
قلتى ربنا يكفينا شـر
المشاءين بالنميمة.آمين.

اسمي أحمد .. لو مخانتنيش الذاكره !! يقول...

شكرا على مرورك الكريم على مدونتي يا نور .. و ربنا يخليكي بجد على مجاملتك الرقيقه

يا ريت تقبلي بي كأخ ليكي في التدوين .. نشارك بعض الأفكار و التعليقات ..

و على فكره .. أسلوبك .. بجد .. تحففففففففففه


أحمد

http://ra7alaat.blogspot.com/

Romancia يقول...

عايزة اقولك شكرا اوى
ياريت كل الناس تفكر فى الكلام دة كويس فعلا
تسلم ايديك

Dr Ibrahim يقول...

هو كان فيه نساكفية على أيام سقراط :)
لا بالهنا والشفا مبنحبش الشاى..

mhmdwahab يقول...

مين سقراط ابن مين فى مصر؟

أحمد شريف يقول...

السلام عليكم
عساك بخير
قُمت بتسجيل قصيدة : وتبقين يا مصر فوق الصغائر للشاعر فاروق جويدة بصوتي

هنا
http://ahmedsherif-eg.blogspot.com/2010/01/blog-post_26.html
لو يهمك أن تسمعيها سيكون أمر طيب بالنسبة لي

norahaty يقول...

اسمي أحمد ..
لو مخانتنيش الذاكره!!
الشكر لله أستاذ أحمد ويارب
أنت كمان ماتخونكش الذاكرة
وتفضل فاكر المدونة بتاعتى

norahaty يقول...

Romancia
ياريت يارومنسية
ياريت واشكــــرك
للمروروالتعليق.

norahaty يقول...

Dr Ibrahim
أيوة يافندم كان
فيه حتى أسأل سقراط:)

norahaty يقول...

mhmdwahab
لأ هو مش أبن
حد فى مصر لكن
أبن والدته ووالده
اللى فى اليونـــــــان:)

norahaty يقول...

أحمد شريف
يهمنى طبعاً يافندم
بس للأسف زى ما شرحت
لحضرتك :الجهاز عندى رافض
أى برنامج جديد مش عارفة ليه
ياريت حضرتك لو مافيهاش تعب
تنزلها بصيغة ال ويندوز بلاير.

أحمد شريف يقول...

السلام عليكم
دكتور : نور
تم تلبية طلبك بوضع نسخة بالصيغة المملوكة mp3

soly88 يقول...

نور
انت عارفه طبعا ان احنا شعب بيموت فى القيل والقال
والعيار اللى ميصبش يدوش
نحن نتكلم اولا ثم ان كان فى وقت نفكر

د/ أحمد لاشين يقول...

طيب يا دكتورة فعلا كان لازم يموت من زمان
قصدي سقراط يعني
ربنا يكرمك وعذرا علي الغياب فأخوكي هذه الايام يسأل بضم الياء
بكرة عندي ميكولوجي وبكتريولوجي مع بعض
في يوم واحد بس ورقتين منفصلتين :):)
وفعلا لو طبقنا الكلام ده معظم الناس هتموت كمدا :):):)
والجرايد هتبطل تبيع
والفضائيات هتبطل تذيع
والدنيا هتخرب كمان عشان البطالة هتزيد
والهدوء هيكون سيد الموقف
وهنعرف نذاكر :):):)
دعواتك

Sharm يقول...

الفلسفة كده كبرت اوي
ايه اللي جاب النسكافيه لسقراط ؟؟

هتلاقينى هنــــاك اوعى متجيش يقول...

زي ما تعودنا منك
تكتبى بقلمك اللى احنا مقدرناش نكتبه
تسلم ايكى يا دكتووووووورة

مع اصرارى يقول...

الجميلة د/ نور

سعدت جدا حين رأيت تعليقك رغم طول انقطاعى.

الحمد لله
فما زال يحيا بيننا من هو مثلك يحوى كل الأصالة والنبل

افتقدتكم كثيرا
ولما قدر لى أن أعود

آثرت الدخول من باب مدونتك أولا

فإن كان برا فأنت سباقة بالبر والإحسان

وإن كان حبافعطفك ونبلك ملأ كل الأركان

وإن كان إكبارا واحتراما
فأنت الأولى بهذا المكان

سلامى لك

قلم رصاص يقول...

كلام جميل والله
وحكمة رائعه

جزاكم الله خيرا يادكتور

في حفظ الله

norahaty يقول...

أحمد شريف
وعليكم السلام
وللأسف مرة تانية
مش عارفة ليه مش
راضى يشتغل عندى
(الملف يعنى)النصيب
كدهـ:(

norahaty يقول...

soly88
حمدلله على السلامة
ياسولى قلقتنا عليكم
وفعلاً المثل صح العيار
اللى ما يصبش يدوش
بيخليك ساعات تفكر
:مايمكن الكلام صح؟؟

norahaty يقول...

د/احمد لاشين
فعلاً حيحصل أفلاس
لشركات كـــتير بس
حياتنا حتبقى صح
تفتكر فيه أمـــل؟

norahaty يقول...

Sharm
معلش يافندم
بحبحها ياصيدلى:)

norahaty يقول...

هتلاقينى هناك أوعى ما تجيش
يافندم :)أخجلتم تواضعنا
مش اوى كدهـ احسن اصدق.

norahaty يقول...

مع أصــــرارى
وعزمى وتصميمى
لولولوىىىىىىىى
حمدلله على السلامة
ياابو سناجق ورقية
ألف حمدلله على السلامة
وكتر الف خيرك لكلامك
ولأنك طمنتنا عليك
الف حمدلله على السلامة.

norahaty يقول...

قلم دهب 24
أُمال ياقلم
مش سقراط
لازم يبقى
كلام حكم :)

سمو الامير يقول...

اللى فاهم بيريح

تدوينة جميلة وأسلوبك سهل وجميل أوي

تحياتي ،

معلش تعليق على البوست بتاع المنتخب : كان نفسي نكون متفوقين في كل المجالات مش الكورة بس
لكن للأسف مش متاح حاليا غيرها

norahaty يقول...

سمو الأميــر
كلامك وحضورك هو
الاجمل ياسمو الأميــر